Brottsofferjourens värdegrund

Följande fyra ord med sina beskrivningar anger det förhållningssätt som varje person som är aktiv inom Brottsofferjouren har i sitt arbete gentemot stödsökande. Motsvarande förhållningssätt kännetecknar också hur vi är mot varandra inom Brottsofferjouren och i de externa kontakter som uppdrag inom Brottsofferjouren innebär.
 

Empatisk

Vi bekräftar den stödsökandes upplevelse utan att ta ställning i sakfrågor genom att

– respektera olikheter

– lyssna aktivt

– vara inkännande
 

Engagerad

Vi drivs av en vilja att hjälpa stödsökande att hantera sin situation utan att överta ansvar från den utsatta personen genom att

– ge information, praktiska råd och stöd

– erbjuda lugn och trygg samtalsmiljö

– vara intresserad av utvecklingen i det lokala samhället och omvärlden i övrigt


Trovärdig

Vi förmedlar stöd och information utifrån den stödsökandes situation utan att låta våra egna behov och intressen styra genom att

– använda vår erfarenhet och kunskap

– så långt som möjligt sätta oss in i den stödsökandes upplevelse

– respektera den stödsökandes integritet


Ansvarskännande

Vi tar ansvar för att göra det vi lovat och att det ligger inom vårt uppdrag och den egna förmågan genom att

– ha god självkännedom

– vid behov hänvisa stödsökande till andra inom den egna organisationen eller till någon annan ideell organisation

– vid behov hänvisa stödsökande, exempelvis till socialtjänsten, hälso-och sjukvården eller juridisk expertis