Brottsofferjourens värdegrund
Följande fyra ord med sina beskrivningar anger det förhållningssätt som varje person som är aktiv inom Brottsofferjouren har i sitt arbete gentemot stödsökande. Motsvarande förhållningssätt kännetecknar också hur vi är mot varandra inom Brottsofferjouren och i de externa kontakter som uppdrag inom Brottsofferjouren innebär.
Empatisk
Vi bekräftar den stödsökandes upplevelse utan att ta ställning i sakfrågor genom att
– respektera olikheter
– lyssna aktivt
– vara inkännande
Engagerad
Vi drivs av en vilja att hjälpa stödsökande att hantera sin situation utan att överta ansvar från den utsatta personen genom att
– ge information, praktiska råd och stöd
– erbjuda lugn och trygg samtalsmiljö
– vara intresserad av utvecklingen i det lokala samhället och omvärlden i övrigt
Trovärdig
Vi förmedlar stöd och information utifrån den stödsökandes situation utan att låta våra egna behov och intressen styra genom att
– använda vår erfarenhet och kunskap
– så långt som möjligt sätta oss in i den stödsökandes upplevelse
– respektera den stödsökandes integritet
Ansvarskännande
Vi tar ansvar för att göra det vi lovat och att det ligger inom vårt uppdrag och den egna förmågan genom att
– ha god självkännedom
– vid behov hänvisa stödsökande till andra inom den egna organisationen eller till någon annan ideell organisation
– vid behov hänvisa stödsökande, exempelvis till socialtjänsten, hälso-och sjukvården eller juridisk expertis